Fra Nytårsforsæt til målrettede indsatser!
Direktør Ole Svit gør status på 1. halvårs aktiviteter i Business Djursland:
Business Djursland valgte at lave en lidt anderledes opstart på 2024, da vi til vores Nytårskur spurgte de 100 deltagere om deres prioriteringer for året. Her fik vi nogle klare svar i retning at fire temaer:
Grøn Omstilling, Digitalisering , Arbejdskraft og Branding af Djursland.
Disse temaer har igennem 1. halvår været vores ”rettesnor” for de mange, mange aktiviteter og arrangementer, vi har gennemført. I løbet af 1. halvår har vi i alt afviklet: 24 netværksmøder, 11, medlemsarrangementer og kurser, 8 “StartUp”-møder for iværksættere, og afholdt en række koordinerende møder med politikere og embedsværk om vores fælles dagsordener.
Sådan skal det selvfølgelig være. Medlemmerne af Business Djursland skal opleve at vi lytter til dem og agerer derefter.
Grøn Omstilling
Den massive opgave alle virksomheder står med ift. den Grønne Omstilling, vil vi rigtig gerne prøve at understøtte maksimalt. Dette har betydet, at vi har etableret et Grøn Udvalg (G-Udvalget), der skal være med til at pege på de specifikke indsatser. Herfra er bl.a. udspruget et værktøjskassekursus i ESG regnskab, hvor kursisterne har fået slået hul på denne vanskelige opgave, og flere er kommet helt i mål med deres første frivillige grønne regnskab.
Ligeledes har det betydet, at vi er kommet med som partner i et stort projekt, støttet af Industriens Fond med 21 mio., hvor vi i efteråret kommer ud og taler med virksomheder om materialeanvendelse: Hvor kan man måske udskifte sine materialer, så virksomheden både bliver mere CO2 neutral og konkurrencedygtig?
Digitalisering
ChatGpt og AI har også været på programmet med to forløb, og det bliver helt sikkert ikke de sidste. Der er en kæmpe behov for at lære teknologierne at kende og hvordan man med fordel kan anvende kunstig intelligens, eksempelvis i markedsføringsopgaven.
Arbejdskraft
Arbejdskraftbehovet handler bl.a. om, hvordan vi kan sikre at flere unge både vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse, så virksomhederne kan få den nødvendige faglærte arbejdskraft. Her har vi igen i år prøvet at kigge på ”studentergruppen” og har gennemført vejledningssarrangementer i både Rønde og Grenaa sammen med Viden Djurs. Vi skal også gerne have alle unge til at gennemføre deres ungdomsuddannelse, hvilke vi gerne vil bidrage til igennem en ”Ungegaranti”, hvor partnerskaber med virksomhederne skal sikre dette. En kæmpe opgave, hvor vi nu er i et godt samarbejde med Norddjurs Kommune.
Branding af Djursland
Branding af erhvervslivet står højt på dagsordenen hos de fleste virksomheder, så her har vi også “givet bolden op”. Virksomhederne ønsker at stå sammen om denne opgave, både for egen skyld men så sandelig også for hele Djursland skyld. Der er brug for stærke, tydelige og innovative virksomheder, der kan skabe arbejdspladser og jobs! I efteråret kommer vi derfor til at gennemføre en stor brandingkampagne, Branding X Djursland.
Vi glæder os allerede!
Ole Svit – Kristine Bjerre – Lisa Mikkelsen
Sekretariatet