Projekter
Her finder du en oversigt over aktuelle projekter i Business Djursland, samt en kort beskrivelse.
Ønsker du seneste nyt fra projekterne, kan du følge med på vores sociale medier – på facebook og på LinkedIn – hvor vi løbende lægger nyheder op.
Aktuelle projekter hos Business Djursland
- Branding X Djursland
- Food Inkubator Syddjurs
- LINX – Motorvej for Materialeviden
- iLÆRE.dk – Attraktive Virksomheder
- Opdag din arbejdsplads
Food inkubator Syddjurs
Baggrund:
Der eksisterer i dag en række nicheproducenter indenfor fødevarer i Syddjurs Kommune, ligesom der også hele tiden bliver uddannet nye landmænd fra Den Økologiske Landbrugsskole. Fælles for dem er dels udfordringen med at finde finansiering, dels at få skaleret deres produktion til noget de kan leve af.
Ligeledes findes en lang række af etablerede landmænd, der ønsker at gennemføre et generationsskifte eller bortforpagte en del af deres ejendom/jord til en yngre landmand.
Målgruppen:
Nicheproducenter af fødevarer, nyuddannede landmænd og veletablerede landmænd med tanke om generationsskifte/bortforpagtning i Syddjurs Kommune.
Formål:
Matche nicheproducenter/nyuddannede landmænd med etablerede landmænd med henblik på at sikre og udvikle flere fødevarer producenter til at få succes med deres forretningsidé i Syddjurs Kommune.
Mål:
- Udvikle model for, hvordan et match bedst gennemføres og faciliteres
- Mulige afsætningskanaler er afdækket og synliggjort for deltagerne
- Interessen for et egentlig Food Inkubator miljø afdækkes og formuleres
Samarbejdspartner: Erhvervsenheden Syddjurs Kommune
Kontaktperson: Ole Svit
Motorvej for materialeviden
Hjemmeside: https://linxassociation.com/motorvej-for-materialeviden/
Baggrund: Industriens Fond har med 21 mio. kr. søsat projektet “Motorvej for materialeviden”, der skal hjælpe virksomhederne til at udnytte materialer bedre til gavn for både bundlinjen og klimaet.
Projektet skal gøre hundredvis af danske virksomheder bedre i stand til at udnytte forskellige materialers egenskaber. Samtidig skal den viden projektet skaber bredes ud til resten af erhvervslivet, så virksomheder over en bred kam får styrket konkurrenceevnen og bliver bedre til at udnytte viden om materialer i den grønne omstilling.
Danske virksomheder udnytter ikke i tilstrækkelig grad potentialerne i de materialer, de arbejder med. Målet med den nye indsats er at skabe konkrete forskningsbaserede og materialebårne grønne løsninger hos SMV’erne. Omdrejningspunktet bliver at gøre dialogen mellem forskere og virksomhederne nemmere. Eller med andre ord, at formidle forskernes sprog, så ikke-forskere kan forstå det, men også at formidle SMV’ernes problemer, så forskerne kan se behovet.
På den ene side ligger universiteterne inde med en stor mængde viden om alle former for materialer, og på den anden side står SMV’erne som har brug for den viden i deres grønne omstilling.
Det kan blandt andet være indenfor kemi, fysik, nano, biotek, farma eller geologi, men fællesnævneren er at viden om materialernes egenskaber skal ud i virksomhederne og bidrage til at styrke konkurrenceevnen, fortæller Thomas Hofman-Bang, adm. direktør for Industriens Fond:
“Ved at kanalisere grøn materialeviden og know-how fra eksperter til SMV’er, accelererer vi på en gang virksomhedernes grønne omstilling og styrker deres konkurrenceevne. Der ligger et stort uindfriet potentiale for dansk erhvervsliv, hvis virksomhederne får større viden om de materialer, de arbejder med. Et potentiale der, hvis det bliver indfriet, både kan aflæses på den økonomiske bundlinje og i virksomhedens klimaregnskab”.
Samarbejdspartnere: Projektet er bredt nationalt forankret og drives af foreningen LINX, der samarbejder med Danmarks Tekniske Universitet DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet samt GTS’erne Teknologisk Institut og Force Technology. Derudover samarbejder projektet også tæt med MADE. På virksomhedssiden står en række regionale erhvervsråd, der har kontakten og kendskabet til SMV’erne. Det er Tønder Erhvervsråd, Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, Business Djursland og Kalundborgegnens Erhvervsråd samt erhvervsforeningen ProVarde. ‘
Målgruppe: I første omgang bliver 600 virksomheder direkte involveret i det nye projekt, der giver SMV’erne endnu bedre muligheder for at stemple ind på de store dagsordener som klima, miljø og ressource-effektivitet til gavn for deres egen forretning og Danmarks position både teknologisk og konkurrencemæssigt.
Formål: Udbredelse af grønne materialeløsninger hos SMV’er, og skabe national opmærksomhed om materialers muligheder for danske virksomheder med afsæt i de 600 virksomheder som bliver direkte involveret i projektet. Viden og erfaringer herfra skal løbende udbredes til øvrige danske virksomheder.
Kontaktperson: Har du spørgsmål til projektet, kan du skrive til Ole Svit.
iLÆRE.dk – Attraktive Virksomheder
Hjemmeside:
Link til ilære.dk – Attraktive Virksomheder
Baggrund:
Platformen ilære.dk startede som et projekt hos Viden Djurs, medfinansieret af Tietgenfonden og gennemført i samspil med Norddjurs Kommune, Syddjurs Kommune, Dansk Industri og Business Djursland.
Ved udgangen af september 2024 sluttede Viden Djurs-projektet, og stafetten blev givet videre til Business Djursland, som skal drive platformen ilære.dk, hvor børn og unge kan blive inspireret til at komme i lære i en virksomhed på Djursland.
Ved projektets afslutning er der lavet 25 videoer med lokale lærepladser, som repræsenterer spændet af erhvervsuddannelser på de fire hovedområder:
- Fødevarer, jordbrug og oplevelser
- Teknologi, byggeri og transport
- Kontor, handel og forretningsservice
- Omsorg, sundhed og pædagogik.
Målgruppen:
- Børn og unge, der har brug for at få et overblik over, hvilke virksomheder på Djursland, der kan tilbyde en elevplads, læreplads eller et kortere praktikforløb.
- Vejledere i folkeskolerne og på ungdomsuddannelserne bruger platformen som en guide til at hjælpe elever i praktik.
- Jobkonsulenter i Norddjurs Kommunes Ungeindsats bruger platformen som et værktøj til at hjælpe ledige unge ud på arbejdsmarkedet eller i uddannelse.
Formål:
At bygge bro mellem folkeskoler, erhvervsuddannelser og virksomheder på Djursland og facilitere børn og unges adgang til praktikforløb og lærepladser. Målsætningen er at øge antallet af elever, som vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.
Det skal ske ved at oplyse om de mange faglærte job- og karrieremuligheder, der findes i de lokale virksomheder på Djursland.
Platformen ilære.dk samler Djurslands virksomheder, der byder sig til som elevplads, læreplads eller praktikplads. På ilære.dk kan de unge samtidig finde al information om de forskellige erhvervsuddannelser, herunder hvilke skoler, man kan tage uddannelsen på.
Det særlige ved ilære.dk er, at udgangspunktet er ung-til-ung kommunikation i video-format. Supplereret af virksomhedens elev- eller lærlingeansvarlige, er det således eleven eller lærlingen, der fortæller om virksomhedens særkende og kultur, samt hvad arbejdet og dagligdagen indebærer.
Mål:
a. I løbet af 2025 vil være 75 virksomheder på ilære.dk, og ved udgangen af 2026 vil der være 150, repræsenterende de forskellige brancher på Djursland.
b. Der oprettes et netværk af Garantivirksomheder, der hjælper de unge med at gennemføre deres uddannelse. Alle virksomheder, der optages på ilære.dk, bliver en del af et netværk af ”Garantivirksomheder”. Virksomheden bestemmer selv i hvilket omfang I ønsker at deltage i netværket. Netværket drives med støtte fra Norddjurs Kommune.
c. Business Djursland skal – i tæt samarbejde med de lokale virksomheder og skoler – sikre at flere unge vælger en erhvervsuddannelse med et klart perspektiv på deres fremtidige karrierer.
c. Business Djursland driver platformen – herunder udvikling, videooptagelser, -redigering, branding, løbende vedligehold og SEO-optimering.
Samarbejdspartner:
Norddjurs Kommune
Kontaktperson:
Steffen Bek Poulsen: steffen.poulsen@businessdjursland.dk.
Opdag din arbejdsplads
Baggrund:
Virksomhederne på Djursland – på tværs af grænserne i Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune – ønsker at stå sammen om at tiltrække og fastholde arbejdskraft, frem for alt, faglært arbejdskraft. Som en del af en større, fælles markedsføringskampagne målrettet omkring tiltrækning af arbejdskraft, har over 20 virksomheder ønsket at deltage med åbne virksomhedsbesøg.
Målgruppen:
a. Jobinteresserede på og uden for Djursland
b. Samarbejdsinteresserede virksomheder på og uden for Djursland
Formål:
Kampagnen skal være med til at understøtte en sammenhængende opfattelse af erhvervslivet og virksomhederne på Djursland.
Mål:
a. Gennemføre 20+ virksomhedsbesøg hos virksomheder på Djursland.
b. Udføre opsamlende rapport på baggrund af evalueringer hos virksomhedsværter og deltagere
c. Afholde fælles opsamling for de deltagende virksomhedsværter og andre interesserede.
d. Udforme en række ’anbefalinger’ til virksomheder hjemmehørende på Djursland ifm. rekruttering af medarbejdere.
Samarbejdspartner:
Første runde af kampagnen – “Opdag din arbejdsplads i Syddjurs” – er støttet af Syddjurs Kommune.
Anden runde af kampagnen – “Opdag din arbejdsplads i Norddjurs” – er støttet af Norddjurs Kommune.
Kontaktperson: Kristine Bjerre