Nørdet niche – på den fede måde

Der blev nørdet i nicheprodukter, da nysgerrige jobinteresserede og potentielle samarbejdspartnere besøgte Skomø i Ebeltoft d. 28. november.

Fabrikschef Sine Ø. Bielefeldt tog godt mod de 15 deltagere, holdt et spændende oplæg om virksomheden og viste rundt i produktion.

Skomø arbejder udelukkende med B2B og fortrinsvist med kunder i bilbranchen. Derfor var nysgerrigheden stor blandt deltagerne, hvoraf mange mødte virksomheden for første gang.

Læs med – og få selv et lille indblik i virksomheden.

Nicheprodukter til store kunder

Nummerpladerammer. Mere niche bliver det næsten ikke, og den lokale virksomhed Skomø sidder solidt på markedet.

I den forholdsvist lille produktionshal kan der produceres et overraskende stort oplæg af nummerpladerammer, som er virksomhedens væsentligste produktsegment.

Derudover har virksomheden de senere år bevæget sig ud i tre andre nicher – gadeskilte til retail, skilte og reklameartikler til ejendomsmæglere, og produktmærkning til industriel produktion.

Fælles for produktsortimentet er:

  • Produkter der kan påføres en visuel/grafisk markør i form af logo/navn
  • Skomø skal kunne stå for håndtering af den grafiske profil eller udformning af produktet
  • Produktet skal være en fast del af kundens hverdag, f.eks. til salg-skilte, nøgleringe, p-skiver
  • Produkterne er standardiserede med gentagne bestillinger i høj volumen.

Udover standardprodukterne til de respektive segmenter, er målet at fungere som totalleverandør og heraf opstår en række afledte produkter, der stadig har mulighed for en grad af profilering.

Skomø har 3.000 aktive kunder, hvoraf top 30 udgår 25% af omsætningen.

Flad struktur, højt til loftet

Det går godt for Skomø. Faktisk så godt, at man regner med at udvide medarbejderstaben i 2025. Pt. er virksomhedens i alt 18 medarbejderne ligeligt fordelt på produktion og administration, heraf fem sælgere.

Og hvem er det så, der arbejder på Skomø? Det gør de lærenemme og de, der er fiks på fingrene.

Skomø er et fantastisk eksempel på en arbejdsplads, som formår at rumme og ikke mindst omsætte forskellighed til fællesskab. Blandt medarbejdere er en stor andel ufaglærte, og oplæring foregår på stedet. Dét udgangspunkt er med til at sikre at staben er sammensat af mange forskellige kompetencer.

Fabrikschefen selv har en baggrund i arkæologi. Hun fortæller, at der på Skomø er kort fra idé til handling, og kort fra produktion til chef. Kulturen er præget af denne flade struktur, hvor medarbejderne har direkte indflydelse på deres arbejdsgange og hverdag.

Med en gennemsnitlig medarbejderanciennitet på 11 år kan vi helt sikkert lære meget af Skomø omkring fastholdelse.

En åben dør, en åben mulighed

Blandt deltagerne er Gitte, som er nytilflytter til Syddjurs fra Sjælland og ”halvt jobsøgende”, som hun kalder det. Hun har tidligere arbejdet med design til emballage, og er nu ved at starte egen virksomhed op, men søger samtidig deltids- og freelance opgaver. Derfor var Skomø en oplagt kandidat for Gitte.

Mange af de virksomheder, der er med i kampagnen, kendte jeg ikke eller har kun hørt om overfladisk. Så det her en rigtig god måde at få en kontakt til de mennesker, der er de rigtige at snakke med, hvis jeg skal have en fod indenfor hos dem. Virksomhedsbesøget åbner op for dialog,” siger Gitte.

Gitte greb muligheden for at tage en snak med direktøren under virksomhedsbesøget. ”Jeg spurgte blandt andet om de tog freelancere ind og hvad de gerne ville se (i en uopfordret ansøgning, red.). Så kan jeg bedre lave noget materiale, der er målrettet til dem. Jeg fik en ide om, hvordan vinklingen skulle være, og ikke mindst fik jeg mulighed for at vise hvem jeg er og bare tage noget initiativ. Når virksomheden selv har inviteret indenfor, så føles det heller ikke lige så farligt at tage kontakt til direktøren, som hvis man bare ringede op.”

Tak

Tusind tak til Skomø A/S og fabrikschef Sine Ø. Bielefeldt for at åbne dørene for os.

Og tak til alle der deltog!

Virksomhedsbesøget var en del af kampagnen ”Opdag din arbejdsplads i Syddjurs”, som er støttet af Syddjurs Kommune.

 

Kort om ”Opdag din arbejdsplads”

Besøget hos Skomø var et virksomhedsbesøg under kampagnen ”Opdag din arbejdsplads i Syddjurs”.

I næste uge lukker Aarhus Airport med et brag af et virksomhedsbesøg med fokus på security og service – læs mere her: ”Opdag din arbejdsplads i Syddjurs”. 

Tilmelding er selvfølgelig gratis, men der er begrænsede pladser – så husk at booke din.