Status på 1. halvår – ved direktør Ole Svit

Business Djursland arbejder løbende på at udvikle vores medlemstilbud – fordi vi tror på, at fornyelse skaber værdi. Den åbner døren til nye indsigter, relationer og muligheder. Her får du et overblik over 1. halvårs vigtigste aktiviteter og nye initiativer i foreningen.

Nytårskur som vejviser

Selv i en hverdag præget af udvikling og fornyelse holder vi fast i de stærke traditioner – og Nytårskuren er én af dem. Ved årets kur i januar, som samlede 105 medlemmer og samarbejdspartnere, lyttede vi nysgerrigt: Hvilke emner er vigtige for jer i 2025?

Tre temaer stod klart frem:

’Netværk og Relationer’, ’Arbejdskraft og Rekruttering’, og ’Branding af Djurslands erhvervsliv’.

Branding af erhvervslivet er et nyt indsatsområde i Business Djurslands regi. Netværk og rekruttering er en del af vores DNA, og her spiller vi videre på gode takter fra tidligere år.

Et væld af aktiviteter

De tre temaer har været gennemgående som ’rettesnor’ i første halvårs i alt 46 arrangementer. Oven i dét tal kommer en række koordinerende møder med politikere og embedsværk om vores fælles dagsordener.

Netværk og relationer

Spørger man, hvad Business Djursland er i sin kerne, er netværk et nærliggende svar. I årets første seks måneder har vi gennemført 17 netværksmøder i foreningens ni netværk – med fokus på synergi, faglig sparring og fælles løsninger.

Fornyelse indebærer nogle gang også en afslutning. To netværk – Metalnetværket og Bestyrelsesnetværket – er blevet lukket i regi af foreningen, hvor sidstnævnte nu videreføres nu af vores samarbejdspartner Erhvervsakademi Dania.

Til gengæld har vi søsat to nye netværk:

Yderligere tre netværk lanceres til efteråret:

  • AI-netværket
  • Netværk for solo-selvstændige
  • Beredskabsnetværket, som udspringer af en række velbesøgte arrangementer om samme tema.

Med undtagelse af netværket for solo-selvstændige, får de nye netværk alle en ’midlertidig’ status i Business Djursland; en ny fleksibel model for at drive netværk vedtaget af bestyrelsen, der følger virksomhedernes behov og tendenser i erhvervslivet. Det betyder bl.a. tema-/tendensbaserede netværk med 6-12 måneders levetid. I denne periode faciliteres netværket af Business Djursland og evalueres herefter med henblik på videreførelse og ’permanent’ status, overdragelse – eller afslutning. Det klæder os endnu bedre på til at varetage vores medlemmers interesser.

Arbejdskraft og rekruttering

Behovet for faglært arbejdskraft er fortsat en væsentlig udfordring – og det handler bl.a. om, at flere unge skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse. I samarbejde med Viden Djurs har vi gennemført vejledningsarrangementer i både Rønde og Grenaa, målrettet studentergruppen.

Vi ønsker også at bidrage til, at de unge gennemfører deres ungdomsuddannelse. Derfor arbejder vi med en ”Ungegaranti”, hvor partnerskaber mellem virksomheder og Norddjurs Kommune skal understøtte denne målsætning.

Som noget grundlæggende nyt driver erhvervsforeningen nu platformen ilaere.dk – en platform, henvender sig til Djurslands unge med et stort udbud af lære- og elevpladser, sæsonarbejde, og praktikpladser. De unge vejledes af studievejledere på folkeskoler og i Norddjurs Kommunes Ungeindsats. 32 virksomheder er allerede tilmeldt – og målet er 75 inden årets udgang. Snebolden ruller, og vi skal nok nå i mål inden nytår.

Med aktiv deltagelse fra Djurslands uddannelsesinstitutioner har Kompetenceudvalget igangsat et overblik over efteruddannelsesmuligheder, som bliver tilgængeligt på vores hjemmeside umiddelbart efter sommerferien.

Det er svært at nævne rekruttering og arbejdskraft uden også at nævne kampagnen ’Opdag din arbejdsplads’, hvor vi i årets første måneder afviklede 13 virksomhedsbesøg i Norddjurs for jobinteresserede – som tiltrak mange jobinteresserede både lokalt og udefra.

Branding af Djurslands erhvervsliv

Netop ‘Opdag din arbejdsplads’ blev indgangsbønnen for workshopseminaret Branding X Djursland, som vi afholdte den 10. april.

Baggrunden var et tydeligt medlemsønske: en fælles indsats for at synliggøre Djurslands erhvervsliv og tiltrække kvalificeret arbejdskraft til vores område.

I direkte forlængelse af dagen blev der nedsat en Branding Task Force, der de næste 6-12 måneder vil arbejde med en strategiplan for det videre arbejde. Som det første har Task Force inviteret lokale virksomheder til at dele deres gode historier. 

Iværksætteri på Djursland

Iværksætteri er fortsat en høj prioritet. Nye virksomheder skaber arbejdspladser, innovation og vækst i vores område – og derfor giver det god mening at støtte iværksætterne bag gennem netværk, mentorer og lokale samarbejder.

I første halvår har vi afholdt fem StartUp-møder, og vi har for første gang uddelt August Kroghs Erhvervspris til en ung iværksætterduo i Norddjurs, der har vist særligt potentiale.

Nye ansigter

Vi vil sige en stor tak for samarbejdet til Jørgen Laursen, som har søgt nye udfordringer i Nordjylland og overdrog formandsposten til Henrik Carstensen. Varmt velkommen, Henrik.

De nye større opgaver har også bragt nye ansigter til Business Djurslands sekretariat, ”maskinrummet”, som vokset fra 3 til 5 fastansatte medarbejdere. Steffen blev ansat i februar, mens Peter nu er fastansat.

Vi har nu en mere robust og fleksibel organisation med kompetencemæssig bredde. Det betyder samtidig en mulighed for at tage flere praktikanter ind. Siden januar har vi haft selskab af Clara, der var i uddannelsespraktik, og senest har Trine og Michael – begge i virksomhedspraktik – bidraget med stor værdi, især i arbejdet med ilaere.dk.

Status og fremblik

Business Djursland har i første halvår sat retning ud fra medlemmernes input – med fokus på netværk, arbejdskraft og branding. Samtidig har vi fastholdt vores engagement i iværksætteri, grøn omstilling og infrastrukturen.

Vi er stolte af de mange stærke samarbejder – mellem virksomheder, medlemmer og vores strategiske samarbejdspartnere.

Vi ser frem til næste halvår, som bl.a. står i kommunalvalgets tegn og med et fokus på lokalt beredskab og bæredygtigt byggeri.

Tak for opbakningen – og rigtig god sommer!

Ole Svit
Direktør, Business Djursland