Foretræde på Christiansborg

Infrastrukturgruppen var onsdag d. 10. oktober på Christiansborg i forbindelse med et møde med partiernes transportordførere, et såkaldt foretræde for Transportudvalget.

Her var det igen en 2+1 udvidelse af A15 hele vejen til Grenaa, der var på dagsordenen.

Med sig havde Infrastrukturgruppen en god portion trafikdata, herunder en dugfrisk survey foretaget blandt Djurslands virksomheder omkring brugen af hovedvej A15.

Her kan du læse lidt mere om, hvilke argumenter Infrastrukturgruppen bragte til bordet – og hvad der kom ud af foretrædet.

God infrastruktur skaber vækst

– Djursland har brug for begge dele

Tiltrækning af virksomheder og arbejdskraft er et stigende problem på Djursland. Trængsel og manglende fremkommelighed på hovedvej A15 bremser væksten på Djursland og i hele Østjylland – og der kommer kun flere køretøjer på vejen i fremtiden. Dét er i korte vendinger den brændende platform, der har samlet Infrastrukturgruppen.

En 2+1 vej vil skabe en funktionel korridor til Sverige og aflaste det trafikale tryk på E45 og E20 – og med omfattende positive konsekvenser:

  • Udbygning af 2+1 hele vejen til Grenå vil øge vækstpotentialet for erhvervslivet
  • Opgradering af rute A15 vil sikre hurtigere adgang til motorvejsnettet og resten af landet
  • Bedre muligheder for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og investeringer
  • Øger erhvervslivets eksportmuligheder
  • Aflaster trafikale spidsbelastninger i turistsæsonen
  • Vil fremme borgernes fremkommelighed og reducere transporttid
  • Øget bosætning styrker lokalsamfundet og skaber grundlag for økonomisk vækst og udvikling

Behovet for god infrastruktur er tydeligt – og akut

Infrastrukturgruppen havde med assistance fra Erhvervsenheden i Syddjurs Kommune forberedt en præsentation spækket med trafikdata og tal, der kunne belyse det akutte behov for opmærksomhed på Djurslands infrastruktur.

Blandt disse var resultaterne fra en dugfrisk undersøgelse om brugen af A15, foretaget blandt Djurslands virksomheder af Business Djursland i perioden juni-september 2024, hvor 93 virksomheder kom med input. Disse svar blev suppleret med data fra Grenaa Havn. Herunder nogle udvalgte tal fra præsentationen.

Pendling

  • 80% af virksomhederne har medarbejdere, som pendler til og fra arbejde hver dag
  • 37% af de pendlende medarbejdere bruger A15 dagligt

Godstrafik

  • 35% af virksomhederne har dagligt godstrafik til og fra virksomheden
  • Disse virksomheder har i alt 363 vogntog kørende på vejene hvoraf de 174 dagligt anvender A15
  • Grenaa Havn modtager hver dag 300 tunge lastbiler
  • Stena Line står i dag for 35.000 lastvognstog årligt til og fra Sverige – og forventer en stigning til 70.000 lastvognstog om året næste 5 år.
  • Alene de 11 største virksomheder på Grenaa Havn genererer årligt en godstrafik på over 130.000 vogntog

Eksport

  • I årene 2016-2022 har der været en vækst i eksporten: I Norddjurs 9%, Syddjurs 19% og Østjylland som område 21%

Turisme

  • Djursland står for cirka halvdelen af de samlede turistovernatninger i Østjylland. I perioden januar – juli 2024 tog Norddjurs 22% af overnatningerne og Syddjurs 26%.

Tallene taler for sig selv: Djursland leverer – men vi kan misse vækstmuligheder uden tilstrækkelig infrastruktur, som kobler til Østjylland.

Stor velvillighed blandt Transportudvalget

Der var generelt meget stor velvillighed blandt transportudvalgets deltagere til at hjælpe i processen med at opnå midler til 2+1 udvidelsen af A15.

Udvalgets Thomas Jensen (S), som har gode erfaringer fra motorvejsbevillingerne i Silkeborg, tilbød Infrastrukturgruppen sin assistance, mens Transportudvalget generelt var enige om, at det nu må være Djurslands tur, så Djursland ikke bliver glemt i hele infrastrukturbilledet.

Derfor vil Infrastrukturgruppen – på opfordring af Transportudvalget – konkret arbejde videre mod at komme med forslag til IP 5 Aftale om infrastrukturplan 2035 (trm.dk).

En stor tak til Transportudvalget for at tage imod Infrastrukturgruppen endnu engang.

Og tusind tak til Djurslands virksomheder, der bidrog med input til Business Djurslands trafikundersøgelse.

Det er et år siden at Infrastrukturgruppen havde sit første foretræde for Transportudvalget (artikel åbner i nyt vindue).

Om deltagerne

Møde koordinator:

Leif Lahn (S) Næstformand i folketinget

Deltagere fra Infrastrukturgruppen Djursland

Borgmester (S) Michael Stegger (Syddjurs kommune)

Borgmester (V) Kasper Bjerregaard (Norddjurs Kommune)

Jørgen Laursen (SVP Terma og Formand Business Djursland)

Henrik Carstensen (CEO Grenaa Havn) afbud

Deltagende transportordfører:

Jens Meilvang – Næstformand (LA)

Thomas Jensen (S)

Peter Juel-Jensen (V)

Peter Have (M)

Nick Zimmermann (DF)

Business Djursland

Vi er en interesseorganisation for virksomheder og personer med interesse i erhvervsudvikling på Djursland.

Kontortider

Kontakt os

Business Djursland
Ny Lufthavnsvej 21
8560 Kolind
CVR.: 38 49 28 29

kontakt@businessdjursland.dk
Ring til en medarbejder

Vi er sociale… Følg med